fredag 5 november 2010

En trög dag med flötestrolling

I vintras satte Björnsits det relativt blygsamma målet att någon av oss två skulle lyckas ta en tia under året. Planen var att göra det tidigt under våren innan barn kom till världen etc. Men så floppade Vättern, en Mälargädda hade lekt av sig 100 gram för mycket, vi lät oss distraheras av en mängd sjukilosfiskar och här står vi nu på noll.
Det är 55 dagar kvar av 2010. Av dessa är inte många fiskedagar och de som är det är dessutom korta. Därtill hotar kyla och isläggning, köldstelhet… Käpparna som hotar sätta sig i vårt tiokiloshjul är många.

Dagens tur på Ekoln gav ingen tia. Faktum är att den länge såg ut att inte ge nåt alls. Planen var flötestrolling på de stora vidderna efter pelagiska björngäddor. Jag hade fått lite stalltips av Jocke och allt kändes hett och bra, inte minst då ekolodet visade på stora mängder betesfisk.
Men mört ville gäddorna inte ha idag. Vid lunchtid summerade jag till två avbrutna hugg på det spö som gått på djupet. Det ena hugget såg jag men hann inte göra mothugg innan fisken släppt och det andra märkte jag först när jag såg bitmärkena i mörten.

Det var först när jag åkte in på grundare vatten som det började hända nåt överhuvudtaget. Med en perfekt vind akterifrån kunde jag stå och kasta lite i fören medan mörtarna kom släpande efter. (Ja, med aktermonterad elmotor krävs fullt fokus att styra en Ockelbo i en aldrig så liten motbris…)

Efter några kast när jag släpat fram en Bulldawgkopia nära botten så slackhugger det och en fyrakilos kan landas. Jag kör vidare med samma strategi, bottennära och halvsnabbt, och får en snipa och tappar en lite bättre. Jag får ett hugg på de släpande mörtarna också, men på den som släpar alldeles efter båten. Säkert var det en följare på gummibetet som tog mörten när ködern försvann.


Alla dagens gäddor krokades längst ut i munnen.


Hur som helst så kändes det som en riktigt trög dag där man verkligen måste få betet framför nosen på gäddan. Björnsits recept för pelagisk flötestrolling är i regel ganska ytligt fiske på fiskar som är aktiva och letar mat i de övre vattenlagren. Idag passade inte den strategin. Dessutom känns det för ett paravanfreak som mig rent ut sagt påfrestande att i strålande solsken åka runt med flötena rakt bakom båten, vilket TDA-reglerna kräver.

Nästa fisketur på agendan är som sagt Gäddchampionatet med svärfar och svågern på söndag. Målet då är att kort och gott få gädda. Kanske är det då som tioklubbaren kommer?
//Nyllet

6 kommentarer:

  1. Är det möjligen en kombitafs mitt norra öga skådar?

    / Hson

    SvaraRadera
  2. Japp, en lite fransig sådan. Blev lite desperat framåt lunchtid...
    Men det är riktigt plågsamt att sitta utan paravaner en klar höstdag med solsken ska du veta.

    SvaraRadera
  3. Softbaits som sagt!

    Kanske hamnar ett 10oz spö i din arsenal oxå....

    /Hson

    SvaraRadera
  4. Ja, de tipsen visade sig ju inte vara så mycket värda... :-)

    Känns trögt i allmänhet just nu.

    SvaraRadera
  5. Jorå, de ställena ska nötas vidare Jocke ;-)

    H:son: Min hundrafemtigrammare räcker mer än väl. Även om jag inte sviktar på att testa något av Bloms och Icahandlarns skapelser om de kränger.

    SvaraRadera
  6. Betena ska ramla in till veckan enligt Icahandlarn men dom hamnar i min låda...Ska köpa gummi så jag kan komma igång med verksamheten i vinter. Alla vet ju att det är gummi som gäller!

    /Hson

    SvaraRadera