fredag 19 november 2010

Gammal goding och angelfiskare

Som nyllet berättade i föregående inlägg så åkte jag upp till Team Björnsits rötter för att wobblertrolla i en sjö som jag tror hårt på. När hela cirkusen med sambo, jycke och katterna Rune och Sixten kom upp till Hudiksvall på torsdagskvällen kunde jag chockad konstatera att det var 14 grader kallt och rejäla snödrivor längs med vägarna. Dom sista dagarnas kyla och snö hade förstört mina planer och isen låg på nästan alla sjöar. Sämsta tänkbara läge då isen ligger men ändå inte håller att gå på.

Den enda sjön som jag bedömde borde vara fiskbar från båt var Dellen. I alla fall utan att ta någon risk att åka x antal mil för att konstatera att det inte var fiskbart och få vända hem med gråten i halsen över uteblivet fiske. På fredagskvällen skottade jag fram båten. Det spöregnade och var 20 cm blötsnö. Jag funderade om det var så att det var något fel i mitt huvud men konstaterade att det var satsningar som denna som sållade agnarna från vetet. Nån gång borde det löna sig med allt slit!

Lördag morgon var jag sjösatt och klar när det började bli ljust. Kvicksilvret pendlade runt nollan och det var mulet med regn i luften. Kändes som okay väder för fiske i alla fall. Började leta betesfisk i en stor vik som vi snackat lite om tidigare. Betesfisk var det ont om och likaså gäddor så jag tog på skidglasögonen och brände iväg 20 minuter längre bort till ett stort område som brukar hålla mycket betesstim och där Nyllet tog en 8+ en mellandag för några år sedan. Betesfisken lyste med sin frånvaro även här men jag nötte ändå på till skymningen. Lyckades trolla upp 4 gäddor mellan 2,5 och 4,5 kilo under dagen. I vanlig ordning fiskade min gamla goding, en super shad rap i färgen hot tiger riktigt bra i det klara vattnet. Fan vet vad det är med den wobblern men den sviker aldrig! Oglamorös och i en alldeles för skrikig färg men den har en plats i förstafemman i alla fall.

Inför dag två var goda råd dyra. En till misslyckad trollingdag på Dellen var utesluten då det är en ganska tråkig sjö och trots sin storlek och goda tillgång på betesfisk håller väldigt få stora gäddor. Därför plockade jag fram ismetegrejerna för första gången på länge. Tanken var att leta en mindre sjö som hade is som höll att gå på trots dom senaste dagarnas regn.

Åkte ut tidigt på morgonen och kom ner till sjön som såg oroväckande mörk ut i isen. Tog ett försiktigt steg ut och trampade omgående igenom. Som tur var var det grunt på platsen och jag gick istället ut på en brygga så jag kom ut en bit från land. Där höll isen om än knappt. Provborrade och konstaterade mindre än 10 cm mjuk dubbelis. Funderade på att sticka till en annan sjö men blev lite vrång och ville inte ändra på min plan.

Satte ut spöna nära land eftersom isen blev sämre längre ut. Kändes surt då det hetaste stället enligt mig borde var lite längre ut. Jag tycker inte om att begränsas i mitt fiske av yttre faktorer men ibland får man acceptera det helt enkelt. Jag vågade inte gå längre och så var det med det. Flyttade runt mina spön längs sjökanten hela dagen och kunde när det mörknade räkna in 4 gäddor även i dag med en topp på drygt 5 kilo. Fisken var 93 cm lång och såg rent ut sagt förjävlig ut!
Samtliga fiskar hade skador från tidigare fiskare. Krokskador och någonting som såg ut som förfrysningsskador. Jävla angelfiskare! Borde vara lag på avkrokningsmatta och fiskeförbud vid kallare väder! Tråkigt å se i alla fall.

För att summera helgen så var det ett klent resultat men det kunde ju varit värre. Nu blir det lugnt ett tag framöver då jag känner att jag försummat mycket här hemma. Ska försöka tagga upp nyllet inför lite isfiske i mellandagarna. Får se hur det går!

Skitfiske på er!

/Hson

1 kommentar:

  1. H:son, du har faen inte plåtat sen Åvik brann. Inte konstigt att en annan bara är med på självutlösarbilder...
    Men väl rapporterat! Tian KAN fortfarande komma innan den 31 december. Kanske på söndag rentav!

    SvaraRadera