tisdag 28 september 2010

Sarv - Zalt 2-2

H:son och jag begav oss ut för att jaga gädda i helgen, som var den sista i september och oerhört blåsig. Jycken och sonen har bidragit till det faktum att ingen av oss fiskat gädda sedan juli, så det var helt klart dags. Taggningen var bra och planen var att spinna upp de stora gröna. Dock hade H:son med sig en påse granna deadbaitsarvar som vi kunde ha på ett varsitt spö parallellt med dängandet för att fånga upp eventuella följare - ett klassiskt knep! Dessutom kunde vi därmed bryta av med lite flötestrolling för att vila ryggar och axlar med de förslitningsskador som lätt uppstår när man kastar H:sons egengjorda gummibeten modell XXL en hel dag.

Faktum var att den första gäddan, en lång men smal sak på runt fyra kilo, nöp till på mitt sarvspö medan vi driftade med vinden för att ankra om.

Sedan blev det dött dött dött och vi åkte i lä för att kalasa på Bullens pilsnerkorv med bröd. H:son hade inte knusslat alls så det fanns både räksallad och gurkmajonnäs. Bara en sån sak! Efter efterrätten, kardemumma- och lingonkaka, sökte vi oss i lä för lite djupvassraggning. Där tog det inte länge innan H:son får ett riktigt stumhugg på en jerkad Zalt i papegojfärg. Fisken visar sig inte vara så stor som vi först tror men når åtminstone över sexkilosgränsen. Tyvärr visar den sig senare bli dagens största.




H:son, tired of toein´ the line…

Efter att inget hänt på länge till bestämmer vi oss för att testa flötestrolling med två spön var längs en djupkant som levererade bra för mig förra hösten. Enda chansen i den hårda vinden är att fiska i medvind med elmotorn i backläge för att sedan ta upp spöna, köra bensinmotorn tillbaks till startplatsen och lägga i spöna där igen. Efter bara några minuter på första vändan, nära en liten ö, hugger en femkilos på ett av H:sons spön. ”Flötestrolling är modellen” tänker vi, men icke. Sedan blir det dött länge igen. Ända tills jag, med spinnfiskeabstinens uppdämd sedan juli, ställer mig och dänger Zalt i fören medan vi slowtrollar. Rätt vad det är får jag ett riktigt gött slackhugg från en femkilosgädda på stridshumör. Känslan i det hugget räddade eftermiddagen för min del.

Summa summarum; en ganska trög dag då vi lyckades knipa fyra gäddor, varav två till H:son och två till mig, en varsin på sarv och en varsin på på papegojzalt.

//Nyllet

2 kommentarer:

  1. Kul att ni fått snurr på fisket igen! Bara en sån sak som att få läsa en gäddrapport som innehåller mitt favorituttryck "bara en sån sak" (dessutom i samband med att det diskuteras mat!) är tillräckligt för att få mig fiskesugen. Väl rapporterat!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Känns annars lite tungt nu efter en riktig skittur i lördags. Och dålig gulasch hade vi också :-)
    //Nyllet

    SvaraRadera