måndag 20 september 2010

Sommaruppdatering

Nu äre dags att blogga lite om hur sensommaren och höstens fiske har varit.

Som ni vet gick mesta delen av sommaren åt till å fostra en riesenschnauzer med ADHD.
Jag han dock med några sommarpass och nu på höstkanten har jag fiskat ganska mycket. Här kommer en liten resumè. Vi kan kalla det för den tröstlösa kampen mot rudan eller den tröstlösa kampen mot karpen.

Börjar berättelsen med ett pass tillsammans med altmeister Love i hans hemmatrakter i Nynäshamn. Målet var Sutare och Ruda. Jag lyckades lura upp en Sutare två gånger och även en fin sarv på 1060gr. Pb för min del så det var ju gött! På hemvägen började äventyret. Mörkt som faen och en guide som sviktade i lokalsinnet trots otaliga besök på fiskeplatsen. Till råga på allt var hela skogen full med spår efter vildsvin! Gick med hörseln på helspänn och lyckades överleva äventyret mot alla odds. Tack Love!







Fortsätter sagan med fler metepass efter Sutare. Dagny hann med sitt debutpass och skötte vaktandet med bravur! Hon skrämde nästan bort Staffan som var kompanjon den gången. Kanske inte så konstigt då han envisades med att nyttja hennes mat som bete. Lade ett flertal pass på samma ställe utan att få en enda Sutare trots rikligt med bubblor på mäskplatsen. Fick lite bifångster av bättre kaliber som ni kan se här nedan. Krabaten fattade tycke för en liten räkbit och bjöd på en märklig fight.



I det här vattnet hade jag också min första karpkontakt. En fjällis tog sig in på platsen på nattkröken och tog min singelmajs i ett naffs. Jag hade tyvärr inget att sätta emot med mitt matchspö och 0,20 lina. Flötet kom flygande och som tur var slapp karpen min krok i truten. Maffig kraft i dom rackarna!

Detta gjorde att jag gav mig f...n på å knipa min första Karp innan vintern kom.

Lade några pass i en annan sjö och lyckades efter mycket om och men landa min första Karp. En fjällis på 7 kilo. Makalöst drag i den fiske. Helt överlägsen allt jag känt på tidigare. Nappet var en riktig screamer och när jag gjorde mothugg fortsatte fisken rätt in i vassen på andra sidan viken. Lyckades pressa ut den på öppet vatten där den körde duktigt i sidled hit och dit. Efter några rundor på frivattnet var fisken redo för nätet, trodde jag...Fisk fan gav aldrig upp! trots tuff press gav den aldrig upp och jag fick våldsdra den in i håven. Trodde aldrig det skulle gå! Mäktigt att en fisk på 7 kilo kan kämpa så hårt. Kompakt och fin fisk. Föll för en snowman med en pineapple boilie toppad med en strawberry popup.

Nu blir det några till Karp pass och sedan förhoppningsvis lite predatorfiske.

Må väl och skitfiske!

 //Hson

1 kommentar:

  1. Snyggt!
    Kan du inte följa mitt exempel och berätta hur du tillagade karpen och sköldpaddan?

    SvaraRadera