onsdag 4 maj 2011

Aw-fiske


Gädda och fångstman i chock.



På tisdagseftermiddagen var det Nyllet som fyllde termosen ur kaffemaskinen och gav sig ut med trailern i Uppsalas eftermiddagsrusningstrafik. Det var dags för afterworkfiske!
Jag kände att ett spinnpass vore bra för hälsan och lugnet då jag, hur konstigt det än kan låta för en gäddfiskare, lämnar landet för en medelhavssemester mitt i brinnande säsong.

Lite försenad pälsade jag på mig rejält innan jag styrde mot de lite närmare gäddlokalerna. Temperaturen på bara några grader inbjöd inte till några långseglingar och dessutom hade jag ett par ställen som gick bra förra året som skulle testas.

På första ankringen har jag ett hugg på en långsamt fiskad Buster jerk som borrats upp kvällen innan och lättats så att den är långsamt sjunkande. Hugget, som kom på lång lina, är snarare en puff då betet hänger upp sig på tafsen. Då inget mer händer flyttar jag i riktning mot där jag hade fiskkontakten.

Snabb invevning, långsam, oregelbunden, jerkar, tailar, wobblers testas. Och till slut kommer hugget, attacken. Det är en Zamtail i skitmörtsfärg som blir attackerad på en meters lina. Och jag blir livrädd då fisken kommer i full sula. Fisken blir lika chockad den då jag klipper till med ett gälgrepp mer eller mindre på volley. Det kan nog vara min snabbaste fajt av en femplusgädda.

Fisken väger 5.78 och blir dagens enda. Det positiva med den tröga och riktigt kalla turen är att minnet av den kommer verka positivt på sinnesfriden i solstolen.
//Nyllet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar