torsdag 26 maj 2011

Mer Karpfiske

Efter dom senaste passens misslyckande var jag fortfarande sugen på fiske efter karp. Mina planer var en längre satsning med riklig mäskning och i alla fall två dygns fiske. Då det är både dyrt med boilies och lite långtråkigt att fiska så länge själv så funderade jag på en kompanjon. Karpfmeister Love kontaktades och visade sig lite oväntat vara sugen på lite karpfiske. Love som nyligen drog sin andra 15+ gädda och har stora karpar på sitt samvete sedan tidigare var en perfekt partner in crime.

Planen var att fiska fredag eftermiddag till söndag förmiddag och att mäska en vecka innan. Första lasset med boilies åkte ut på söndagen prick en vecka innan. Cirka 2,5 kilo för att vara exakt. Detta upprepades på tisdag men den här gången blev det en partikelblandning som östes i. Torsdag var det dags igen för mer bullar. Inte riktigt lika mycket som första gången men ändå en hel del. Jag som hade jobbat som ett svin fram till fredagen vaknade efter nattpasset och åkte lagom mosig ut till fiskeplatsen. Love kom efter och så var fisket igång. Trögt gick det förutom en liten gädda som jag fick på en gul popup. Lite surt då man förväntar sig något annat. Tiden gick och det kändes lite tungt. På söndag morgon vid 04 tiden hör jag någon som rör sig utnför mitt tält. När jag tittar ut ser jag Love som smyger runt mina spön. "Jag håvade nyss en karp" säger han. "Va?" säger jag. "jag håvade precis en karp" upprepar han. Nyvaken och lagom pigg fattar jag ingenting men blir till slut övertalad att komma och titta på fisken.

Mycket riktigt ligger det en karp i håven. En spegelkarp på dryga 6 kilo. Jag har alltså missat larmet som enligt uppgift ska ha varit en riktig screamer och även missat när Love ropat på mig! Suck! Vi har alltså fiskat i två dygn och när det äntligen händer någonting så sover jag. Jaja fisken var fin och det var kul att vi fick fisk efter att ha lagt ner så mycket tid och energi. Fisken tog på en 20mm banana nut crunch popup. På söndagen packade vi ihop lägret och drog oss hemmåt med nya planer på storsatsningar i ett annat vatten längre in på sommaren. Lägger in en bild på fisken som jag missade! Tyvärr har det blivit nått fel på min kamera så bilden blev skit!

Ha de bra!

//Hson

6 kommentarer:

  1. Haha, oväntat att sovandet ställer till det för dig...
    Är tämligen övertygad om att vi hade fått ett flertal gryningstior genom åren om inte du varit svårare än sonen att få i frukost och ner i overallen.

    SvaraRadera
  2. Love, du etablerar dig verkligen som en jeansfiskare! Fin karp!

    SvaraRadera
  3. ähh Love är en riktig smygare! Skruvade ner volymen på larmen den kanaljen! Jag sov ju en bit bort oxå men blev lite orolig över om jag skulle hört mina egna larm...Kanske dax å investera i en sounderbox!

    //Hson

    SvaraRadera
  4. Härligt med sköna karprapporter, Hson! Mina karpgrejer upptar procentuellt sett halva fiskeförrådet men har fått alldeles för liten procentandel av prylomvårdnaden och kärleken de senaste åren. Men nu blir man ju lite sugen! Delvis inspirerad av förra rapporten från dig rev jag faktiskt fram karplådan och gjorde diverse nya riggar häromveckan, för första gången på väldigt länge. De fick hänga med på färnafiske i förrgår och apterades på ett methodspö (till skillnad från karp är ju färna en art som faktiskt nappar ibland). Två run på det spöt (som säkert ljudat härligt över nejden om jag inte hade glömt larmet...) gav mersmak. Snart är jag nog rent av beredd att gräva fram bivvyn, peta runt i alla pop-upburkar och göra några blanknätter på karp igen!

    SvaraRadera
  5. Du får höra av dig om du är sugen på nått blankpass i sommar!
    //Hson

    SvaraRadera
  6. Häftigt att se!

    SvaraRadera