tisdag 8 juni 2010

Jörgenfiske

Ekoln låg blank, nära badtemp i ytvattnet och en strålande sol. Planen var att söka gösen på djupare grynnor och djupbranter under eftermiddagen och sedan flytta upp grundare framåt kvällningen när ljuset mattades lite.
Ett par timmar senare utan att ha känt minsta nafs i vertikalspöt testade jag en djupbrant som går upp ända mot 1,5 meter, och där stod de, gösarna.
Efter att ha krokat av ett par mindre, under kilot, får jag ett bättre hugg och en fin fajt innan en göshona på runt 2,5 kilo låter sig lyftas in i båten.




Jaja Granskningsnämnden, Björnsitsbloggen SKA införa åldergräns om vi kör mer naket...


Sedan rullade det på, med flera fiskar mellan 2 och 2,8 kilo som alla stod på ett minimalt område mellan några stora stenbumlingar på botten. Riktigt roligt att få landa lite fisk på vertikalgrejer, då jag aldrig fått mer än några få fiskar per gång förut. Extra roligt när de hugger på så grunt vatten. Fin-S i silverfärg gick bäst.




När vinden friskade i och batteriet till elmotorn började lämna in kunde jag räkna in åtta gösar, varav fem över två kilo. De stora klarade sig dock undan, så det kändes lite surt att bege sig hemåt vid sjusnåret då jag hade lite att stå i på hemmaplan. Inte kändes det mer basiskt när jag träffade Jocke från http://www.teamoutsiders.com/ utanför rampen. Han hetsade mig med att det är vid den tiden som den verkligt heta perioden börjar. Visst kändes det så, men hur som helst var jag tvungen att börna hem. Läste dock att grabbarna knep en fin gös på nära 4 kg - snyggt!

2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig blogg. Välskriven och välstavad (nog så viktigt!). Läggs omedelbums in under favoriter. MVH Jocke

    SvaraRadera
  2. Tack! Ja stavning är a och å. Förlåt, o ska det vara...

    SvaraRadera