fredag 11 juni 2010

Det är väl bara å bita i det sura och göra debut i bloggträsket.

Eftersom jag hade blivit ordentligt utfiskad dom senaste turerna i Nyllets hemmavatten Mälaren så gjorde jag det enda rätta för att återfå självförtroendet, fiska själv!

Tanken var att hinna med ett trollingpass i ett vatten hemma i Hudiksvallstrakten i samband med att min käre far fyllde 60 år. Jävelskapet började redan på måndagen när jag svängde förbi Nyllet i Uppsala för att hämta upp trollingspön och paravaner. Paravanerna blev ju naturligtvis kvar i Uppsala....Bara att rota fram gammelparavanerna som tillverkades i trä någon gång på medeltiden. Tanken var att fiska från tidig eftermiddag och hålla ut tills det blev mörkt. Sjösatte skutan och begav mig ut på vattnet. I med grejerna och kunde konstatera att paravanerna faktiskt drog riktigt bra, i alla fall i torrt tillstånd....Körde på i drygt två knop och det tog inte länge innan den första gäddan högg. Var en 4 kilos som kämpade riktigt bra, så bra så att utlösaren på något mystiskt vis försvann från paravanen i samband med drillningen. Blev till att köra med 3 paravaner resten av passet. Fiskarna fortsatte hugga ganska bra under några timmar men inga bättre fiskar kom upp. Tyvärr tilltog vinden och det började bli jobbigt att drilla och styra båten själv så jag plockade upp grejerna och racade över till andra sidan sjön där vinden var lite mer gynnsam. Det blåste nordlig vind och temperaturen i vattnet var med sina 12 grader klart varmare än luften, vilket gjorde att jag frös utav bara h.....Fick sätta på mig mitt favorit fiskeplagg. Kronans regnställ, funkar i alla lägen!  

Lyckades trolla upp lite smågäddor även här och det var gott om betesfisk på lodet. Jag börjar bli ganska känd på det här vattnet efter ganska många fiskepass dom senaste två åren och har ganska bra koll på vart dom finare fiskarna har fångats. På ett av dom heta ställena där både jag och Nyllet fått mycket fisk under tidigare turer bugade ett av ytterspöna ordentligt. Jag hetsade inte upp mig nämnvärt över det och gjorde ett rejält mothugg. Det ganska mjuka trollingspöt och nylonlinan gjorde att fisken inte behaga röra på sig nämnvärt och jag blev tvungen att lägga ur växeln för att kunna ta in lina. Fisken gick upp i ytan och gick bara och styrde tungt i sidled. Jag fick kämpa rejält för att hålla den borta från dom andra paravanerna. När fisken kom närmare såg jag den stora stjärtfenan och började misstänka att det i alla fall kunde vara ett nytt årsbästa för mig(8.1kg). Lyckades pumpa in fisken till båten och såg vilken enorm käft fisken hade. Den hade fullkomligt inhalerat min Shallow invader. Landningen gick odramatiskt och jag kunde lyfta in fisken och lägga den på avkrokningsmattan. Lade den omgående i en karpsäck och tog upp dom kvarvarande spöna. In till land för vägning och foto. Där kunde jag konstatera att fisken vägde prick 8 kilo och var 105 cm lång. Bra ryggbredd men tyvärr var den helt tom i buken. En äkta skogsgädda! Återutsättningen gick fint och damen simmade lugnt tillbaka ut mot djupet.

Jag var nu rejält taggad och fortsatte nöta tills mörkret tilltog. Tyvärr blev det inga fler gäddor av bättre size. Ändock en klart godkänd tur. Sammanlagt ett 15-tal gäddor med en fin topp på 8 kilo. Jag fick också två nya favoritbeten. En ny Tomic 7 tum, blå med orange buk. Den här wobblern tog säkert hälften av dagens fiskar. Och en gammal Shallow invader i färgen perch som fick nytt förtroende och fiskade väldigt bra! Nu är jag jäkligt sugen på nya turer till detta vatten men tyvärr lär det dröja innan jag får tillfälle till det.

Jag får försöka ta revansch på Nyllet istället. Och jag vet hur jag ska gå till väga! Nyllets favoritbete, ni vet den hemmagjorda supershad tailen försvann ner i Mälarens djup förra turen. Och som av en händelse så lyckades jag hitta en exakt lika i en gömma hos päronen.
Bäva månde Ekolns gäddor!


//Hson

3 kommentarer:

  1. Den lär bli giftig! Har själv knappt fått gädda sen min försvann, tror den spelade en stor moralisk roll också. Ska dock tälja av skeden på en redan blyad rackare och lägga ytterligare fem gram i buken på den. På så vis får jag maximal vaggning vid spinnstopp och kan fiska den sommarsnabbt. Dessutom har Ekolns vatten klarnat lite nu och ny-shad-tailen lär passa.
    Väl bloggat H:son!
    //Nyllet

    SvaraRadera
  2. Väl bloggat av er båda! Ni skriver nästan bättre än ni fiskar!

    SvaraRadera
  3. det ligger nåt i det du skriver. dessvärre...
    //Nyllet ocg H:son

    SvaraRadera